نکاتی برای بخاطر سپردن مصرف بموقع داروها

هنگامیکه برای مدیریت دیابت خود از یک  یا چند دارو استفاده می کنید، بخاطر سپردن زمان مصرف قرص ها یا زمان تزریق انسولین غالباً کار مشکلی است و بسختی به یک عادت تبدیل می شود. درحالیکه  فراموش کردن یا به تأخیرافتادن برخی از داروها نسبتاً بی ضرر است اما این کار در مورد بیماران دیابتی معادل با قرار گرفتن درمعرض یک خطر جدی است.

مصرف داروها بر اساس یک برنامه ی منظم از اصول مسلم مدیریت دیابت است هرگاه داروی جدید را آغاز می کنید  یا برای مصرف قرص های فعلی خود نیاز به یادآوری دارید، می توانید از یکی از روشهای  زیر  استفاده  کنید:

·        گوشی موبایل خود را برای  یادآوری مصرف دارو راس ساعت مقرر تنظیم  کنید

استفاده از قدرت تکنولوژی به شما کمک می کند تا بتوانید زنگ هشدار یا یادآوری را بروی تلفن  هوشمند، تبلت یا کامپیوتر خود براحتی بر اساس برنامه ی مصرف دارویی خود تنظیم کنید. نرم افزارهای خاصی نظیر MediSafeیا Pill Monitorابداع شده اند که این فرآیند را برای شما آسانتر می کنند. شما می توانید زمان یادآوری مصرف داروهای مختلف را بر اساس برنامه ی تنظیم شده ی آن توسط  پزشکتان بروی تلفن، تبلت یا کامیپوتر تنظیم  نمایید.

·        داروهای خود را درمحلی  که دردیدتان باشند قرار دهید

یکی از آسانترین راه ها برای یادآوری مصرف داروها، قرار دادن آنها درمعرض دید است توجه کنید  که کدام قسمت از منزل یا محل کارتان بیشتر درمعرض دید است داروهای خود را در آن مکان  قرار دهید برای مثال  آشپزخانه، میز، پا تختی.

·        همزمانی مصرف دارو با یک فعالیت  دیگر

هنگامیکه مصرف داروهای خود را با یکی دیگر از فعالیت های روزانه ی خود همزمان انجام دهید،  برای مثال  خوردن صبحانه، تماشای تلویزیون یا شنیدن اخبار، دراین صورت زمانیکه درحال انجام آن فعالیت  باشید  به یاد مصرف داروهای خود می افتید.

·        استفاده ی از جعبه ی  قرص

 جعبه ی قرص  را می توانید  از داروخانه ها یا فروشگاه های وسایل پزشکی  تهیه کنید این جعبه  دارای محفظه های جداگانه برای هر روز و حتی  در بعضی  انواع  محفظه های جداگانه برای قرص های صبح و شب است. با قرار دادن داروها در محفظه های هر روز، داروی مورد نیاز یک هفته ی خود را بر اساس برنامه ی روزانه  و زمان  مصرف در آن  قرار دهید و جعبه  را در همه  جا با خود  ببرید.

·        آگاهی  از موانع

 سفر، تغییر برنامه ، استرس، رویدادهای اجتماعی همه می توانند برنامه ی دارویی شما را بهم ریخته  واز نظم خارج کنند. بنابراین بهتر است موانع مورد نظر را شناسایی کرده و از تداخل آنها با زمان  مصرف  داروهایتان جلوگیری  کنید. برای مثال درهنگام  مسافرت، باید یک زنگ هشدار اضافه  برای یادآوری زمان مصرف دارو تنظیم  نمایید.

منبع: www.informationaboutdiabetes.com